Grizzly Bear – Painted Ruins

Grizzly Bear – Painted Ruins

Recenze | Novinky: Grizzly Bear se vrací po pěti letech s impresionistickou a realistickou deskou Painted Ruins

Pět let uplynulo od vydání posledního alba Grizzly Bear Shields. V průběhu těchto let se toho změnilo mnoho. V osobním životě přinesl život členům kapely (jak už to tak bývá) strasti i slasti. Přišly věci radostné (narození dětí a manželství), přišly věci smutné (rozvod). Změnilo se toho mnoho ve světě a to i v tom hudebním. U Shields bylo hlavním trendem stahování písniček, nyní štafetu převzalo streamování hudby. Painted Ruins je ale popravdě spíše typ alba, které může existovat v libovolném časovém období a není vázáno na aktuální hudební trendy. Naopak je připoutáno velice pevně k současnosti, co se týče životů členů kapely.

Členy kapely od sebe dělí velká rozloha Ameriky. Skladatel a kytarista Rossen je z New Yorku, zatímco textař Ed Droste z Kalifornie. Po tom, co si kapela řešila hlavně svůj osobní život, stačil jeden email s textem: “Pusťme se do práce,” aby se se pomyslná ozubená kola dala zase do pohybu. I když v počátku hodně dřela. Ed Droste zdecimován rozvodem neměl žádnou inspiraci pro psaní textů, podle jeho slov se nemohl na nic soustředit a trvalo to nejméně rok, než byl schopný ze sebe něco uměleckého vypravit.

Grizzly Bear (foto)
Grizzly Bear

Možná i proto zní po prvotních porodních bolestech Painted Ruins více nadšeně než na předchozím album, které pro ně nebylo tak zábavné nahrávat a bylo spíše puntičkářsky odpracovanou černou prací. Když už konečně měli materiál, který tak těžce vznikal, ve studiu už to dávat dohromady byla legrace. V průběhu alba si kapela vyzkoušela některé nové postupy, ale pořád zní jako Grizzly Bear. Zatímco Shields, a nebo když půjdeme ještě více do historie, Veckatimest, zněly jakoby byly vytvářeny v laboratoři pro pájení titěrných elektronických součástek, tohle je daleko více dělnické řezání dřeva a klepání kladivem, ze kterého má člověk při práci větší radost, protože mu vyplaví více endordínů do mozku. K poměrně uvolněnému přístupu k nahrávání, které si kapela užívala, přispěla taky absence labelu. Painted Ruins bylo kapelou vydáno na vlastní pěst.

Sbírání dříví se čtyřkolkou aneb impresionismus dnešních kapel

Na desce jsou slyšet vlivy amerického pianisty Dr. Johna a to především jeho starších alb. Painted Ruins obsahuje taky mnoho energie z multižánrové kapely Steely Dan ze 70. let. V průběhu alba kapela zkouší změnit některé své typické znaky, ale i tak zní pořád jako Grizzly Bear. Jakmile se písně “Aquarian” a “Cut-out” zabývají životními otázkámi, které nelze zodpověděť, mají v sobě něco z minulého vysoce introvertního, ale něčím magického alba Shields. “Losing All Sense” je takový typický, indie pop  ani sladký, ani vyloženě hořký, spíše trpký je příslovce, které vystihuje náladu písně nejlépe.

Asi nejnápaditější písní je první vydaný singl a druhá píseň alba “Mourning Sound”, jejiž nálada je podobně trpká.

“I made a mistake
I should have never tried,”

zpívá Ed Droste a na pozadí hrají pravidelné, tupé údery bicích a elektronicky znějící basa. Syntezátor vyhrává své fanfáry, další je prokládá vyššími impulsovitými tóny a k tomu se přidává čistě a výrazně znějící akustická kytara. Ed Droste ve sloce, ani Daniel Rossen v refénu, ve kterém zpívá o ranních zvucích venkova (vzdálená střelba, projíždějící náklaďáky), nezpívají zklamaně, odevzdaně, ale spíše konstaktují fakt a jde o to, kde se zrovna nacházejí a jaké jsou jejcih aktuální pocity. V podobném duchu se ostatně nese celé album. Droste zachytává ve svých textech velmi skutečné obrazy. Hned v první skladbě “Wasted Acres” píše o Danovi, jak sbírá dříví na zatopení se svou čtyřkolkou, ale má dar převést obyčejné věci, které lidé dělají každý den v něco netradičního. Čirý impresionismus a zachycení neopakovatelného okamžiku.

Falsetový hlas zpěváků spolu se vznešenými aranžemi kebernetických syntezátorů a smyčcových nástrojů, navodí pocit hudby lepší jakosti. Album vyvažuje tradiční popové postupy s netradičními vložkami nezávislé hudby. Grizzly Bear jsou kapelou, která by se dala považovat za záruku kvality, což dokazujjí u každého dalšího alba. Album je ale celkově takové příliš realistické v textech i svých náladách. Když už chce posluchače vyděsit, zase ho uklidní nějakým příjemným zvukem, jako ledově jiskřícím tetelícím se zvukem na “Aquarian”. Vzájemně vyvažující se kontrasty si takhle spolu hrají po celou dobu 48 minut a jindy ji zase nahradí všednost čerpající z každodenního života autorů. Když to takhle jde pořád dokola, těch 48 minut se zdá být až příliš dlouhých.

Grizzly Bear Painted Ruins

Vydáno: 18. 8. 2017
Délka: 48:22