Spoon – Hot Thoughts

Spoon – Hot Thoughts

RECENZE | Novinky: Hot Thoughts od Spoon je barevně znějící výšlap na vrchol umění kapely

Nemusíte vůbec znát kapelu Spoon podle názvu, abyste ji znali. Kapela patří spíše ke spícím obrům nezávislé scény, snad každý ale zná podvědomě nějaký úryvek jejich písně, nebo alespoň jejich zvuk. Jejich písně totiž zazněly v desítkách slavných amerických seriálů nebo reklam.

Spoon jsou na scéně už 20 let, ale vůbec nestárnou. Jejich nové album Hot Thoughts je toho skvělým příkladem. Zní pořád jako mladá začínající kapela (myšleno v tom dobrém slova smyslu).

Spoon se v roce 2017 pohybují v tanečně orientovaném indie rocku a i když přidávají trochu té moudrosti středního věku, jejich energickou štiplavost by jim mohla závidět kdejaká kapela vydávající teprve druhé album. Hudba a obrázek alba spolu ladí naprosto přesně, protože obal výborně vystihuje zvuk alba. Je čistý a jasný, bez nějakých větších zkreslení nástrojů. Hudba je stejně barevná, jako ta lebka na obalu. Na ”Can I Sit Next To You” slyšíme vlivy funku a rádiového popu. “Shotgun” stejně tak využívá současný dance-pop, zároveň je ale načichlá punkem a krautrockem. Intermezza “Pink Up” a “Up” jsou zase čistě experimentální záležitosti s použitím různých klasických nástrojů. Eponymní “Hot Thoughts” je inspirovaná minulý rok zesnulým Princem.

Na albu do sebe vše dokonale zapadá. Léta zkušeností se zúročily perfektně. Album má jasný zvukový koncept, většinou jsou to pořád Spoon, které rozeznáte na míle daleko. Přitom si můžou dovolit používat nástroje klasické hudby. Hot Thoughts je vůbec asi nejvíce revolučním albem pro Spoon. Syntezátory, různé studiové triky, skoro všude přítomné velmi jemné vazbení, pulsující taneční beaty. Album občas doputuje do zvláštních míst – jako v závěrečné “Us” – instrumentální, lehce relaxační, na druhou stranu taky lehce tíživá skladba s trumpetami a vzdálenými ruchy. Po tématické stránce je album hodně o sexuální přitažlivosti, navazování vztahů, ale album má taky temnější stránky. Je tady cítit zloba a frustrace. Spoon nejenže znějí, ale i myslí podobně jako ve svých dvaceti. Přitom ale i v textové části využívají i svých životních zkušeností čtyřicátníků. Třeba “Tear it Down” má silný politický kontext.

Mou obavou bylo, že jakmile album vyjde, Trump už bude jen zapomenuté lejno minulosti. – zpěvák Spoon, Britt Daniel pro Esquire

Refrén této písně je vzhledem k událostem téhle doby naprosto skvělý. Pohodová rocková pecka přináší trochu potřebného klidu do vypjaté a rozdělené společnosti:

“Let them build a wall around us
I don’t care, I’m gonna tear it down”

Spoon je (věřte tomu nebo ne) třetí nejlépe hodnocenou kapelou všech dob na webu Metacritic.com. Hned po Radiohead a White Stripes. Moc divit se tomu asi nedá, protože Spoon prostě nenahrávají slabé alba.

V hudbě platí jen málo pravidel a je zde málo věcí, na které se můžete spolehnout. Jedno je ale jisté a hned tak se na něm nic nezmění – pokud Spoon vydají album, bude to skvělé album.

Hot Thoughts je, co se týče diskografie Spoon, jedno z nejlepších alb této kapely. Přesto přese všechno. Přesto že v téhle recenzi zatím nezazněla jediná negativní věta, Spoon pořád něco chybí. Je to něco těžko vyjádřitelného, co je asi to stejné, proč se Spoon stále potácejí mezi kluby a ne arénami. Hot Thoughts je každopádně velmi dobrým pokusem, jak se do těch arén posunout a Spoon nikdy nebyli k tomu zvětšit sebe samotné tak blízko.

Spoon je na Hot Thoughts zase skvělá kapela. Dokonce lepší než snad kdykoliv jindy. Pořád je tady ale něco, co brání Spoon, aby se stali hudebními legendami. Na otázku co to je, není lehké odpovědět, doufejme však že to hoši z Texasu budou hledat podobně zapáleným způsobem, jako na tomhle novém albu.

Spoon – Hot Thoughts

Vydáno: 17. březen 2017
Délka: 41:52