Nick Cave & the Bad Seeds – Skeleton Tree

Nick Cave natočil svou nejtemnější desku – vigilii věnovanou jeho zemřelému synovi jménem “Skeleton Tree”

Nick Cave byl vždy pánem temnoty a nebál se sáhnout do nejhlubších míst lidské duše. O to hlouběji se do svého nitra ponořil, aby věnoval světu svou zpověď o tom, co ho bolí více než cokoliv jiného v minulosti. Jeho patnáctiletý syn zemřel, když v létě 2015 díky nešťastné náhodě spadl ze skály a tahle tragická událost album zásadním způsobem ovlivnila. Stejně jako Lemonade od Beyoncé nebo The Life of Pablo od Kanye Westa figurujících taky v našem žebříčku 10 nejlepších alb roku 2016, bylo vydání alba v září podpořeno filmem. Celosvětová projekce filmu s názvem Nick Cave: One More Time with Feeling se uskutečnila i v kinech po celé ČR. Snímek dokumentuje přípravy alba a onu tragickou událost. V traileru Nick Cave říká:

Většina lidí se nechce změnit. Vážně. Proč bychom to také měli dělat?
Děláme jenom lehké úpravy na původním modelu.
Doufáme, že vylepšujeme své já, ve skutečnosti jsme ale pořád stejní.
Potom se však stane ve vašem životě stane něco tak katastrofického,
že vás to prostě změní.”
– Nick Cave,
One More Time With Feeling

Spíše hlouběji po spirále dolů než slzy v nebi

Ztrátě syna čelil i Eric Clapton. Po podobně nešťastné náhodě taky přišel o syna a napsal o tom slavnou píseň “Tears In Heaven”. Clapton ji ale složil spíše proto, aby se z celé záležitosti vyzpíval, tragickou událost nechal za sebou a posunul se v životě dál. Nick Cave se naopak propadá po pomyslné spirále hlouběji a hlouběji. Cave nevěří v žádné lepší zítřky. Nihilisticky konstatuje: “Cause nothing really matters when you’re standing, standing”. Jediný, kdo ho drží alespoň trochu nad vodou je jeho žena, té je věnována píseň “Rings of Saturn” a z části “Girl In Amber”. V první jmenované zpívá:

“Upside down and inside out and on all eights
You’re like a funnel-web”

“Wet, black fur against the sun going down
Over the shops and the cars and the crowds in the town”

ale i u písní věnovaných jeho ženě zaznívají pochybnosti o smyslu života a dokonce odmítání víry:

“I used to think that when you died you kind of wandered the world.

In a slumber till you crumbled, were absorbed into the earth.

Well, I don’t think that any more.”

Příliš světlých momentů tedy nečekejte. Skeleton Tree by se s klidem mohlo zařadit velmi vysoko v žebříčku nejtemnější alb hudební historie. David Bowie se na Blackstar se smrtí alespoň do jisté míry smířil (i když už mu asi těžko zbývalo něco jiného), Nick Cave je však zaseklý někde v temné noře, ze které neví jak se dostat – nebo možná ani nejeví zájem se dostat. Mnoho písní má podobný nádech jako předělávka “Hurt” Johnnyho Cashe. Skeleton Tree není žádná očista, ani doufání v lepší zítřky. Cave nevěří jako Clapton v to, že se synem setká v nebi. Nevěří v nic. Potlouká se světem jako postava z knihy Alberta Camuse a v “Magneto” se přiznává: “Oh, the urge to kill somebody was basically overwhelming / I had such hard blues down there in the supermarket queues”.

Mrazivá náhoda a vigilie jménem Skeleton Tree

Zajímavý je text první písně “Jesus Alone”. Ta byla napsána ještě před onou hrozivou událostí, přesto otevírací verš alba zní jako scéna vystřižená z kultovního pořadu Věřte nevěřte: “You fell from the sky / Crash landed in a field / Near the river Adur”. Slovy Jonathana Frakese s tajuplným úsměvem na tváři se můžeme ptát: “Je to jen náhoda nebo vyšší moc ovlivnila hudebníka, aby předpověděl smrt svého syna? Je to přinejmenším dosti mrazivá náhoda.”

Hudba je stejně jako obal alba velmi decentní. Většinu času Nick Cave osobitě přednáší své verše a hudba tomu dokresluje atmosféru. The Bad Seeds tentokrát pevně zůstávají v pozadí a nechávají prostor svému zpěvákovi, aby přednesl svou zpověď a vyjádřil své truchlení ve studiové sešlosti připomínající vigilii. Vrcholem všeho je “I Need You”. Ve středu alba se vyskytují “Magneto” a “Anthrocene”, ze kterých jsou slyšet Nickovy unavené nervy a lhostejnost. Na “I Need You” sice konstantuje ono již zmiňované:

“Cause nothing really matters when you’re standing, standing.”

ale dokáže si vzpomenout na lásku, kterou ke svému synovi cítil a píseň touhle kombinací získá nádherný a nezapomenutelný nádech.

Až v polední písni přijde úleva.  Eponymní song “Skeleton Tree” je jako východ slunce po dlouhé probděné a špatné noci. Není to žádné vykoupení, ale alespoň do určité míry katarze a onen jinak téměř postrádaný záblesk světla. Když album začne kostelní texturová melodie, je to jakési ukončení oné Cavovy vigilie, kterou představuje celé album. A snad i konstantování, že má Nick má ještě pořád chuť v neděli ráno vstát z postele a pro něco žít. Bolest ze ztráty syna ho nikdy neopustí, svět však jde dál, jeho rodina žije dál. Jak zní poslední věta alba: “And it’s alright now…”

Vydáno: 9. září 2016
Délka: 39:44
Žánr: Alternative rock, písničkář