Kendrick Lamar – DAMN.

Kendrick Lamar – DAMN.

RECENZE | Novinky: Kendrick Lamar s DAMN. pobláznil internet i novináře

Hned po vydání čtvrtého studiového alba kalifornského rapera Kendricka Lamara propukla vlna nadšení. “Když si uvědomíte, že tohle je nejlepší album všech dob,” “Kendrick se hodně brzy přidal do TOP 5 nejlepších alb roku 2017,” a podobných euforických zpráv s hořícími emoji byl plný Twitter. Na Metacritic má album neuvěřitelných 97%, jen pro srovnání – nejlepší album roku 2016 podle hodnocení na Metacritic bylo Skeleton Tree od Nicka Cava (recenze), které mělo 95%. Je tak dost možné, že DAMN. už tedy podle tohto skóre možná letos nikdo nepřekoná a alespoň podle hodnocení hudebních kritiků se stane nejlepším albem tohoto roku. Je album DAMN. skutečně tak skvělé?

Amerika jakoby na tohle album čekala. Popularita Kendricka Lamara stoupala raketovým tempem díky jeho minulým albům good kid, m.A.A.d city a To Pimp a Butterfly, ke kterým navíc Kendrick vydal minulý rok překvapivé kompilační album, obsahující dříve nevydaná dema k To Pimp a Butterflyuntitled unmastered., a v neposlední řadě taky díky spolupráci na neuvěřitelně dlouhé řadě skvělých alb vydaných minulý rok. Objevil se třeba na Life of Pablo Kanye Westa (recenze), Lemonade od Beyoncé (recenze), blond Franka Ocena, This Is Acting od Sii, na rozlučkovém albu A Tribe Called Quest – We Got It From Here… Thank You for Your Service (recenze) a třeba Ton Visconti – producent Blackstar Davida Bowieho (receze) se nechal slyšet, že při přípravě alba Bowie poslouchal Kendricka Lamara, a byl pro jeho poslední album velkou inspirací. Bez nadsázky se tak dá říct, že Kendrick Lamar se objevil na každém druhém zásadním albu roku 2016.

Kendrick Lamar - foto k albu DAMN.
Kendrick Lamar

Jakoby tohle bylo jedno velké předznamenání, či úvodní znělka pro album nové album Kendricka Lamara. Není pak divu, že DAMN. bylo tak očekávaným albem nejen u fanoušků, ale i u hudebních odborníků. Velká historická alba mají obvykle v sobě něco zvláštního – jakousi ozvěnu současné doby. A toto kritérium splňuje DAMN.  naprosto dokonale. Album překypuje snahou o porozumění světu, ale zároveň filtruje zlobu, aby ji v sobě člověk nezadržoval, vypustil ji a tím mohl dát prostor i radosti a pozitivní, mladické energii. Pro nás Čechy album z tohoto hlediska nemusí být úplně pochopitelné, pokud nesledujeme alespoň trochu hudební i sociologicko-politické nálady západní kultury, samotné reakce, které nové album Kendricka Lamara vynáší do nebes, však můžou být samy o sobě důkazem toho, jak se tohle album skvěle trefilo do své doby. Kendrick Lamar si k boji proti tlaku ve společnosti dokonce vytvořil alter ego – postavu s názvem Kung Fu Kenny, který je nejspíš inspirován postavou mistra king fu Kennyho z filmu Křižovatka smrti 2.

Tak kdo je teda bůh? Kanye West nebo Kendrick Lamar?

Jako první Lamar vydal píseň “The Heart Part 4”, která se na albu nenachází. Přidal díky ni další dřevo do čím dál více hořícího ohně. Následovalo již albové “HUMBLE.”, které ještě více utvrzovalo v tom, že nové album nebude jen očekávaný příchod Kendricka Lamara, ale taky příchod krále rapu. Ve videu je Lamar oblečený jako kněz a objevuje se černošská verze poslední večeře, kde uprostřed sedí Lamar. DAMN. všechny uchvátilo a není těžké přijít na to proč. Je to rap v celé své kráse a Lamar nějakým způsobem vystihl náladu posluchačů. Není nijak rušen okolními zvuky, paleta zvuku na albu není tak barevná jako na Life of Pablo Westa nebo We Got It From Here… Thank You for Your Service od A Tribe Called Quest, přitom ale DAMN. není zvukově holé. Jen je však hnáno dopředu hlavně tvrdými trippovými beaty. Slova jsou vždy na prvním místě a hudební podkres jim ustupuje.

Lamar dokáže vymyslet ostré a úderné řádky jako málokdo jiný. Je to bezpochyby technicky lepší textař i raper než Kanye West, na druhou stranu se snaží šokovat a nejde mu to tak dobře, jako Westovi. Ať se Lamar snaží sebevíce, není ani zdaleka takovou kulturní a šoubyznysovou ikonou, jako Kanye West a to mu škodí právě na tomto albu, když se posunul od vypiplaných a koncepčně dokonalých alb good kid, m.A.A.d city a To Pimp a Butterfly s velkofilmovým nádechem, aby se sám korunoval na krále rapu na novém albu DAMN., ve které ryje Lamar až na dřeň svou duši a vypouští vše, co ho trápí a co che sdělit bez ohledu na to, aby to drželo nějakým způsobem pohromadě.

Album taky ani zdaleka nemá tak dokonale zvládnuté změny nálad a tempa, jako měli A Tribe Called Quest na We Got It From Here… Thank You for Your Service. Rozhodně ne každé rapové album musí být nahráno jako koncepční, dokonale zvládnuté změny tempa a nálad jsou ale základním kamenem rapových alb a když někdo jen o trochu poruší dokonale seskládaný proud beatů v průběhu alba, je to znát. DAMN. je v tomto ohledu spíše koláží Kendrickových nápadů za poslední dva roky. Není to příliš v pořádku, když untitled unmastered., jakožto soubor nevydaných demo skladeb zní v mnoha ohledech celistvěji než další studiové album.

Jak si Kendrick Lamar utřel zadek s FOX

Nezávisle na největších rapových albech minulého roku je ale DAMN. i tak skvělým albem. Otvírací dvojice “BLOOD.” s “DNA.” se samplovanými nahrávky z FOX News, kde byl Lamar kritizován se slovy advokáta a politického komentátora Geralda Rivery:

“To je ten důvod, proč jsem řekl, že hip-hop způsobil mladým afro-američanům více škod než rasismus”.

Kendrick Lamar na to úderně odpovídá jedním z nejlepších rapových řádků poslední doby, který jistě převezme za svý spousta jeho fanoušků a s bušením do hrudníku budou stejně jako Lamar hrdě vykřikovat:

“I got loyalty, got royalty inside my DNA.”

Album je zkrátka úderné ve všech směrech. Lamar nechodí ani slovy, ani zvukovým podkresem kolem horké kaše a tvrdě vše servíruje v 55 minutách – v zatím nejkratší stopáži alba Kendricka Lamara. Kendrick se sice na .DAMN nevyhýbá tradičním hip-hopovým klišé, z části ale zůstává svým a taky jiným než ostatní. Ve čtvrté “ELEMENT.” se k němu na začátku na chvíli přidává Kid Capri a Lamar v refrénu zpívá: “If I gotta slap a pussy-ass nigga, I’ma make it look sexy / If I gotta go hard on a bitch, I’ma make it look sexy,” přičemž je těžké říct, zda při jinak tak skvělých textech s náboženskou tématikou jen Lamar paroduje ostatní, méně talentované rapery, nebo se staví do jejich vlastních řad. Lamar je přitom mimořádně chytrým raperem – jak to ukazuje v úvodní “BLOOD.” s příběhem, ve kterým osloví starou ženu na ulici, které se snaží pomoct a ta ho postřelí, přičemž referuje na Deuteronomium ze starého zákona. “DUCKWORTH.” je opakem hříšného Kendricka z BLOOD., kde Kendrick pomáhá sejmout otěže lidem, přičemž se zbavuje prokletí jeho otce, který byl málem zastřelen současným šéfem nahrávací společnosti Top Dawg Entertainment – Anthonym “Top Dawgem” Tiffithem. Na konci alba zazní výstřel a vše se vrací zpět, album tak tvoří jakýsi nekonečný cyklus – rozhodně skvělý nápad!

…člověka to nutí se ptát: “Kde je sakra těch 97% z Metacritic?”

Když se pohybuje na hranici života a smrti a řeší náboženské otázky, vychrlí metaforické příběhy, za které by se nemusel stydět ani držitel Nobelovy ceny Bob Dylan. Problém Kendricka je v tom, že pokud ho budeme brát jako geniálního rapera, zbytečně se sráží slabými částmi jako: “I can’t fake humble just ‘cos your ass is insecure”. Což o to, Life of Pablo bylo také plné vyloženě směšných veršů. Bylo jich daleko více a byly daleko horší. U Kanyeho to ale nějakým způsobem baví, protože tyhle ujeté části jsou nedílnou součástí jeho pološíleného charakteru. Lamar by si takových momentů však mohl odpustit, stejně jako místy levná produkce, která je hlavním problémem toho, proč album nedosahuje producentských výšin jeho minulých geniálních alb good kid, m.A.A.d city a To Pimp a Butterfly, v druhé části alba navíc skladby ztrácí sílu v refrénech. Když se rozezní na “HUMBLE.” klávesy, znějící jako by byly nahrány z dětské hračky, člověka to nutí se ptát: “Kde je sakra těch 97% z Metacritic?”

Rihanna se na albu ztratila, Bono a Kid Capri zapadli dobře

Začne “FEAR.” a opět jsme u toho, že naprosto brilantní momenty něco táhne dolů. Po textové stránce je to skvělá záležitost, která odkazuje na tragickou postavu pobodané a znásilněné prostitutky Keishy z prvního alba Section.80, pomocí níž Kendrick varoval svou malou sestru, aby se nikdy nestala prostitutkou a nedopadla jako Keisha. Píseň se ale natáhne přes sedm minut a brzy přestane svými monotónními beaty bavit.

Na “LOYALY.” se objevuje Rihanna a kupodivu Kanye West opět vyhrává souboj titánů. Když postavíme vedle sebe Rihannin výstup na “LOYALY.” a “Famous”, vyhrává jednoznačně Westova skladba, kde Rihanna nezapadla tak jak u Lamara. Člověk by pro takové jméno čekal lukrativnější místo na albu, takhle Rihannu málem posluchač nepostřehne a je to další ukázkou hluchých pasáží alba, která se přidává ke komerční, skoro až boybandové a na Lamarovi neslušící “LOVE.” nebo znuděné “YAH.”. To Bono z U2 a Kid Capri dostali výhodnější fleky. Lamar Bona pro dobro skladby zapojil až v druhé polovině a jím zpívané přes “telefóní” efekt v podstatě velmi dlouhé tiché outro, zapadlo do skladby naprosto přesně, stejně jako vokály Kida Capriho na písních  “ELEMENT.”, ” LOVE.”, “XXX.” a “DUCKWORTH.”.

Abychom dodrželi fire emoji trend, který s spustil s tímto albem. DAMN. od nás dostává 4 plamínky z pěti:

????

Kendrick Lamar – DAMN.

Vydáno: 14. duben 2017
Délka: 55 min.
Žánr: Rap
Rozhodně musíte slyšet: 2. DNA., 7. PRIDE., 14. DUCKWORTH.

Hodnocení
Celkové hodnocení:

ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE

Komentář