HAIM – Something to Tell You

HAIM – Something to Tell You

Recenze | Novinky: Something to Tell You od HAIM má jasnou zvukovou vizi, chybí dravost

Sesterská trojka z LA HAIM se vrací s novým albem Something to Tell You, po tom co si vytvořili v hudebním světě velmi dobrou reputaci díky debutovému albu Days Are Gone z roku 2013.

A ostudu neudělaly ani spíše komerčními počiny: singlem k filmu Hunger Games “Meltdown” s Lorde, Pusha T a Q-Tipem nebo díky “Pray to God” překvapivě zajímavé spolupráci s Calvinem Harrisem, díky kterému se HAIM dostaly do éteru rádií pro masy. Hlavně díky tomuto singlu pak dostaly možnost dělat předkapelu Taylor Swift na jejím turné 1989. Otázkou tak zůstávalo, kam HAIM na příštím albu půjdou.

Vše totiž nasvědčovalo dalšímu leštění zvuků, následování současných trendů či spojení s producenty jakými je třeba Dr. Luke nebo Max Martin, kteří dokážou protlačit do hitparád kohokoliv. Chyba lávky. HAIM se vrací velmi blízko těch míst, odkud minule po vydání Something to Tell You odcestovali. Haimovic děvčata využívají na Something to Tell You velmi podobný recept jako na debutu, k čemuž taky samozřejmě výraznou mírou přispěl stejný producent (mimo jiné přítel Danielle Haim) Ariel Rechtshaid. Tomu asistovali též bývalý člen Vampire Weekend Rostam Batmanglij a Dev Hyne z Blood Orange.

Something to Tell You je rádiově přívětivý soft-rock, ovšem “updatovaný” o některé produkční postupy a melodie moderního popu a R&B.

Fotka HAIM k albu Something to Tell You
HAIM (Danielle Haim, Este a Alana) Foto: Chuffmedia

Kdo tedy slyšel první album, příliš ho nepřekvapi, že Something to Tell You je rádiově přívětivý soft-rock, ovšem “updatovaný” o některé produkční postupy a melodie moderního popu a R&B. “Want You Back” i “Right Now” splňují ty podmínky, že by za určitých drobných zásahů mohly být interpretovány od Fleetwood Mac přes Sheryl Crow až po Rihannu a přitom by nikdy nebyly tak skvělé, když je hrají se svým trvajícím statusem nezávislé alternativní kapely, s vlastností umět se pevně postavit za svůj vlastní styl. Když HAIM mají tuhle mocnou formuli, jde jim jen těžko vyčítat, že ji neopustili. Je to rozhodně lepší než kdyby se HAIM zaprodaly jednoduššímu stylu, který by jim neseděl. Je ale taky škoda, že se objeví hluché pasáže, ve kterých se skoro jakoby nic nedělo.

HAIM a jejich věčné odcházení a vzpomínání

Pokud je mezi dvěma alby HAIM nějaký rozdíl, pak je to naprostá ztráta jakékoliv agresivity. “My Song 5” zněla naštvaně, odhodlaně, rebelsky, byl to také dost překvapivý moment. To je na Something to Tell You nenávratně pryč. Když už máme mluvit o nějakém alespoň trochu překvapivém momentu, který alespoň trochu narušil linii písní znějící jako soundtrack k idylickému grilování s přáteli při západu slunce, je to jedině poslední, velice tichá a minimalistická píseň “Night So Long” pouze s hlubokou kytarou v ozvěně a hlasem Danielle Haim.

Příjemná hudba s ještě příjemnějšími hlasy dívek plyne dál a dál, až máte pocit, že vás až moc nechává na pokoji a neruší vás od toho, co při ní zrovna děláte, popřípadě nad čím při ní zrovna přemýšlíte. Prostě si jen tak proplouváte skrze vlivy srdcařsky rockových sedmdesátek, zasněných osmdesátek, kýčovitě-nostalgických devadesátek a užíváte si celkově tu pohodovou náladu, hodící se k současnému ročnímu období, kterou s sebou HAIM přinesly.

Studiová práce je podle očekávání precizní, producenti dodali albu jasný směr, který souzní s atmosférou letní romantiky, která z témat alb sálá. HAIM a její producenti využívají rádi elektroniku jako v mezihře “Nothing’s Wrong”, která překvapí a dodá do písně trochu napětí. Je ale výborné slyšet, jak se jim elektroniku daří ukočírovat a jak ji umí nasměrovat do hřejivějších zvukových odstínů. Zvuk HAIM tak zní velmi přírodně a přirozeně, aniž by nutně musely znít jen folkové akustické kytary a smyčce.

Ačkoliv HAIM jsou u kritiků spíše oblíbené, většina si všimla jejich textů, v nichž se až moc často objevuje pořád dokola jedno téma, popisující moment kdy stojíte před dveřmi a opouštíte partnera nebo v druhém případě moment, kdy už jste těmi dveřmi prošli a přemýšlíte o tom, proč jste tomu tak učinili. Je tu tedy uplakaná část HAIM a pak část, kdy naopak pláč přestane, přitom ale ani jedno není nějaký zvláště trpký pláč, ale spíše vzpomínání se štěstím na prožité chvíle minulosti, popř. sladká nostalgie a chtění vrátit zpět minulé vztahy. HAIM neupadají do deprese, to se na Something to Tell You nemění. Nebylo by ale špatné někdy změnit téma. Třeba někdy přestat zpívat o láskách minulých a více zpívat o lásce současné. Protože pokud posloucháte texty, trochu se to “nesmutné” odcházení časem ohraje. Možná je to ale další z poznávacích znamení HAIM, o které samy nechtějí přijít.

HAIM Something to Tell You

Vydáno: 7.7. 2017
Délka: 42:34