Camila Cabello – Camila

Camila Cabello – Camila

od -

Recenze | Novinky: Debut uprchlice z Fifth Harmony Camily Cabello Camila je přes všechny nedostatky nakonec příjemným kubánským zahřátím

V době, kdy teploty stále klesají, by se nám asi v našem teplotním pásu hodilo zahřátí žhavými kubánskými rytmy. Debut Camily Cabello je sice snesitelnější než cokoliv, co vylezlo z Fifth Harmony, na uspořádání spontánního karnevalu pro úspěch alba Camila, to ale taky nebude.

Zatímco byla Camila ještě ve Fifth Harmony, nazpívala (a taky něco přispěla do tvůrčího procesu) písní kanadského zpěváka Shawna Mendese (A.K.A. zoufalý pokus najít nového Justina Biebera) a amerického rappera Machine Gun Kellyho (A.K.A. v současnosti zřejmě nejoblíbenější a možná nejlepší bílý rapper). Asi pak bylo jen otázkou času, než se definitvně odtrhne od Fifth Harmony. Nechybělo pak ani menší divadlo na sociálních sítích a některé mladé dívky si musely rvát vlasy napětím, jak to všechno dopade.

Foto Camila Cabello k albu Camila
Camila Cabello (foto: camilacabello.com)

Ať už její odtrhnutí bylo čistě finančním rozhodnutím, či nikoliv, hned při vydání prvního singlu Havana se to ukázalo jako rozhodnutí správné, protože horkokrevná píseň s kubánskými vlivy, rapperem Young Thugem a jasně znatelným rukopisem Pharella Williamse, se dostala na nejvyšší místa hitparád po celém světě. Chytlavý popěvěk: “Havana oh na na,” je po prvních přehrání chytlavý příjemně, poté se mění spíše v noční můru, která vás nepřestává pronásledovat. O tom ale až později.

Ještěže se narodila na té Havaně…

Původně se album mělo jmenovat The Hurting. The Healing. The Loving, avšak poté, co píseň “Havana” začala sklízet obrovský úspěch u posluchačů, rozhodli se producenti a manažeři (a snad i Camila, i když nedělejme si iluze, že…) vydat jinou cestou. Music NOW momentálně nemá k dispozici věšteckou kouli, z původního názvu však lze předpovědět, že se asi mělo jednat o daleko sentimentálnější a jemnější album. S písní “Havana” však očekávatelný dance pop otočil kormidlo více směrem k inspiraci latinskoamerickou hudbou a k více svůdnému a sexy stylu. Byla vyškrtnuta třeba ufňukaná a pomalá, již dříve vydaná píseň “I Have Questions”, stejně jako žánrově nezapadající tvrdší R&B “OMG”.

Musí se uznat, že albu se podařilo vtisknout nějakou tvář, jednotný zvuk a není to jen bezvýznamný playlist popových písní. To latinskoamerické koření je cítit z mnoha písní a albu to určitě prospělo. Zakladní problémy jsou dva. Jednak, že změna směru k latinskoamerické hudbě se nepovedla dotáhnout úplně do konce a pak ten, že Cabello není taková osobnost, aby si dokázala písně týmu skladatelů a textařů přisvojit. Jsi z Havany, takže zpíváš do trendového tanenčího popu, který má nějaké malé prvky latinskoamerické hudby, zpíváš hezky, vypadáš dobře, ale co dál? V písních (“Consequences”) sděluje třeba věci jako: “Zhubal jsem, protože jsem nejedla.” Wow! Občas si člověk říká, jaké má Camila štěstí, že se narodila na Kubě, protože tenhle fakt a to, že ho producenti dokázali (bohužel jen z části) zužitkovat, zachraňuje album od popové nudy.

Kotrmelce ve studiu, reklama na prací prášky… Zase ale nezatracovat! Náznaky tady jsou

S trochou zjednodušení by se dalo říct, že základem úspěchu v popu je být velkou osobností.

Camila Cabello je dobře vytvořený, ale moc tvarovatelný produkt, na kterém je málo autenticity, která vytváří ty podstatné rozdíly mezi velkými dámami popové hudby, jakými jsou Beyoncé, Adele, Taylor Swift, Kelly Clarkson, P!nk a spol. S trochou zjednodušení by se dalo říct, že základem úspěchu v popu je být velkou osobností. I když i za velkými hráči stojí armády skladatelů a producentů, těm jejich písně alespoň věříte, Camila Cabello je ale spíše jako formovatelná plastelína, se kterou si tým může dělat co chce. Spíše se podobá Britney Spears, která byla taky jen hlasem a tělem, ale uvnitř toho bylo pramálo. Pokud by jí producenti řekli, ať ve studio začne dělat kotrmelce, dost možná by je udělala.

Znovu se hodí napsat: ještěže se narodila na Havaně, protože jí to přece jen nakonec nějakou charakteristiku a odlišnost dává, jinak by byla Camila Cabello na některých částech alba (třeba “After All These Years” a “Consequences”) zaměnitelná s Arianou Grande. Díky tomu se též má čeho chytit příště a třeba na příštím albu ukáže, že jí na jednom skromném českém hudebním webu ukřivdili a velkou osobností být dokáže. Zase tak beznadějné to určitě není.

Teď více o samotných písních. Letní R&B “Into It” je jako nepovedený sourozenec “Sober” od Lorde, “In the Dark” je dobrá píseň pro reklamy na prací prášky, na albu taky ale moc nefunguje.

To nejvíce kubánsky naladěná píseň “Inside Out” je přesně to, co na albu funguje. Stejně jako perfektní úvodní popová pecka “Never Be the Same” s velkým stadionovým refrénem. Pokud neuslyšíte “Havana” více než desetkrát, taky jí lze vnímat dokonce i jako geniální popovou trefu do černého. Seduktivní sexy tango, výborně zvolená produkce mixující jak vlivy latinské hudby, tak i hip hopové, jedna z těch světlých výjimek, kdy rapper v polovině popové písně nepůsobí jako nutné zlo před posledním refrénem, je tu taky Pharell a můžeme slyšet i určité znaky posledního alba jeho projektu N.E.R.D. Dokud vám to neuvízne v hlavě, je to sakra dobré. Vlastně i “After All These Years” je chytře udělaná popová písnička a se svým minimalistickým zvukem, kdy stojí pouze na čistých elektrických kytarách a vokálech, ke Camile Cabello pasuje. Zase tady rezonuje to, že to zní zároveň jako píseň Ariany Grande, ale k dobru Camile nahrává, že jí to pravděpodobně sedlo lépe, než by to zazpívala Ariana, ale znovu podotýkám… Věšteckou kouli momentálně nemáme k dispozici.

Camila Cabello – Camila

Vydáno: 12. 1. 2018
Délka: 36:55
Žánr: Pop, Dance Pop, Teen Pop, Latin Pop
Rozhodně musíte slyšet: 1. Never Be the Same, 2. All These Years, 4. Havana (feat. Young Thug), 5. Inside Out

Hodnocení
Celkové hodnocení:

ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE

Komentář